کلوز آپ

کلوز آپ


آخرین نما از کی‌روش را عادل فردوسی‌پور در یک گفت‌وگو از خود به جا گذاشت؛ استفاده از کلوزآپ و نماهای بسته از چشم و چهره سرمربی موجب زوال بی‌طرفی شد


بهادر امیرحسینی


این یادداشت قصد پرداختن به زوایایی از گفت‌وگوی میان عادل فردوسی‌پور و کی‌روش را دارد که در بادی امر به چشم بیننده نیامده است؛ بیننده‌ای که خواسته یا ناخواسته درگیر دو قطبی کی‌روش – برانکو شد و خیلی از مسائل، اعم از فوتبالی و غیر فوتبالی، در چند ماه اخیر مصادره به مطلوب شد و مخالف و موافق ساز خود را زدند. اما قبل از ورود به اصل مطلب به یک مصاحبه تاریخی استناد می‌کنم تا قضیه به شکل بهتری جا بیفتد. اوریانا فالاچی در ابتدای مصاحبه خود با محمدرضا پهلوی به بینی بزرگ او اشاره کرد و سرماخوردگی و آبریزش بینی را چاشنی کار قرار داد. چنین حرکتی در قبال هر کس اساسا گزاره خبری و بی‌طرفی را از بین برده و تلاش نویسنده و مصاحبه‌کننده را در جهت ایجاد نفرت یا همذات‌پنداری با سوژه نشان می‌دهد. دوربین در قبال فردوسی‌پور و کی‌روش نقش اساسی در جهت ایجاد همذات‌پنداری با سرمربی ایجاد کرد. استفاده از کلوزآپ، نماهای نزدیک و بسته از چشم و چهره سرمربی موجب زوال بی‌طرفی شد. این قضیه منافی با حق عوامل برنامه «نود» در دفاع از سرمربی که به وی اعتقاد دارند، نیست اما وقتی گفت‌و‌گویی در یک برنامه پرمخاطب صورت می‌گیرد، دیگر مجالی برای استقرار و زاویه عامدانه دوربین در مواجهه با سرمربی به شکل مقرر وجود ندارد. مجری برنامه نود بی‌شک یک فرد جریان‌ساز در فوتبال ایران و تولید محتوا در این زمینه است. آن را خوب می‌شناسد و جدا از نود، در پنج سال اخیر با برنامه «فوتبال ۱۲۰» این مهم را اثبات کرده است. اما در جایی که با دوربین و استناد به مباحث جامعه‌شناسی و سینما و ادبیات قصد این‌همانی دارد، جای نقد و بررسی را باز می‌گذارد و ایضا از نشانه‌هایی کهنه و کلیشه‌ای …

 

 

برای خواندن ادامه مطلب با ما در کرگدن ۱۰۹ همراه باشید.

بازدیدها: ۹۷

دیدگاهتان را بنویسید