تنهایی با بارانی بلندش به خانه می‌آید

 

تنهایی با بارانی بلندش به خانه می‌آید


نقد مجموعه شعر «اهل قبور» اثر ارمغان بهداروند/ عنوان کتاب نشان می‌دهد که ما نه با زندگان، بلکه با مردگان سر‌و‌کار داریم


عبدالعلی دستغیب


 

«اهل قبور»، دفتر شعر ارمغان بهداروند، بیان‌کننده درد عمیقی است از سانحه‌ای ناگهانی و غیرمنتتظره. شاید بهتر می‌بود درباره اشعار آن بگوییم خود این اشعار همان درد و وحشت عمیقند که پدیدار و مجسم شده‌اند. سراینده دفتر شعر درد و وحشت را وصف نمی‌کند بلکه محتوای کتابش، خود نمایان‌شدگی درد و حسرت است و خواننده ناچار با شاعر به درون سانحه پرتاب می‌شود و خواندن گزاره‌های مرتبط با این سانحه، بازیابی تداوم رنج و درد است.

عنوان کتاب نشان می‌دهد که ما نه با زندگان، بلکه با مردگان سر‌و‌کار داریم و هر کلمه این دفتر شعر، پرده از رمزهای نقلی و واحدهای معنایی برمی‌دارد و معنایی واژگون، وجهی از وجوه فراموش‌شدگی و سقوط، حالتی دلهره‌آمیز از تسلیم و از‌ پا در‌افتادگی را نمایان می‌کند. از سویی در واقع دفتر شعر «اهل قبور» خاطره غمگینی از مادر و ستایش اندوهناک اوست. اما سراینده در زمان بیان اندوه خود، گریه و زاری نمی‌کند؛ خود آنچه می‌نویسد به اندازه کافی دردناک و حسرت‌آلود است که نیازی به ابراز احساس شاعر نداشته باشد. او در فرازی از قطعه شعر «پرلاشز» (گورستانی در پاریس که صادق هدایت نیز در همین مکان دفن شده است) می‌نویسد:

«سال‌هاست

هر‌کدام از ما قبرستانی هستیم

با اشباح فراموشکاری

که هیچ یادشان نیست

چرا لال شده‌اند.» (۵۶)

گزاره‌ها مجازی است و کلیت‌هایی را…

 

 

برای خواندن ادامه مطلب با ما در کرگدن ۱۰۲ همراه باشید.

 

 

بازدیدها: ۲۲

عشق سال های جنگ

عشق سالهای جنگ


مرور خاطره با فیلم «پل واترلو» ساخته مروین لیروی/ فیلمی که در اثنای جنگ جهانی دوم ساخته شد و به فراخور آن روزگار، داستان عاشقانه و پرسوز و گدازش را به جنگ و هول و هراسهایش پیوند زد


علی مسعودی نیا


فکر میکنم در سلسله مرورهایی که با هم داشته ایم سراغ فیلم های کلاسیک عاشقانه جدی نرفته ایم. این است که این بار قصد دارم سری بزنم به سال ۱۹۴۰ و از فیلمی عاشقانه به نام «پل واترلو» حرف بزنم. فیلمی که در اثنای جنگ جهانی دوم ساخته شد و به فراخور آن روزگار، داستان عاشقانه و پرسوز و گدازش را به جنگ و هول و هراسهایش پیوند زد. مروین لیروی که بازیگر، کارگردان و تهیه کننده متوسط هالیوودی بود، این فیلم را ساخته است. شهرت لیروی بیشتر نه به خاطر کارهایی که کرده، که به خاطر کارهایی است که نکرده؛ مثلا او قرار بود به جای ویکتور فلمینگ، کارگردان فیلم مشهور «جادوگر شهر زمرد» باشد. همچنین هر جا از او زندگینامه ای بیابید خواهید دید که از او به عنوان کاشف بازیگران بزرگی چون کلارگ گیبل، رابرت میچم و لانا ترنر یاد می کنند اما او کارگردان هیچ یک از فیلم های خوب و مشهور این بازیگران نبوده است. با این حال کارنامه چندان ضعیفی هم ندارد. فیلم های نسبتا معروفی ساخته همچون «مادام کوری»، «سی ثانیه بر فراز توکیو»، «رزماری» و یک اقتباس خیلی خوب هم دارد از رمان «زنان کوچک». او که کارش را از سینمای صامت آغاز کرده بود تا سال ۱۹۶۸ در عرصه سینما فعالیت کرد و دو دهه آخر عمرش را دور از دنیای کارگردانی و بازیگری گذراند. آخرین فیلمش در روزگار نوارهای ویدئویی بتاماکس زیاد بین مردم دست به دست می شد؛ اکشن جنگی «کلاه سبزها» با بازی جان وین و جیم هاتن. «پل واترلو» اما واقعا یک فیلم درست و حسابی است. فیلمی که…

 

 

برای خواندن ادامه مطلب با ما در کرگدن ۱۰۲ همراه باشید.

 

 

بازدیدها: ۲۶

من هم محمد قاضی هستم

من هم محمد قاضی هستم


پیرمرد که پرسید خواننده این آهنگ را می‌شناسم یا نه، مرد پاپیون‌زده آوازش را قطع کرد و از کاپوت ماشین پایین آمد و در شلوغی بلوار کشاورز گم شد


المیرا حسینی

موومان یکم؛ آی فاوند مای لاو این پورتوفینو

“می‌شناسیش؟”

پایم را که در تاکسی گذاشتم، سر تا پا گوش شدم. ترسیدم از پیرمرد بداخلاقی که پیف و پوف‌کنان دنده عوض می‌کرد، بپرسم خواننده این آهنگ کیست. غالب کلمات نامفهوم بودند اما سوزی که در صدای خواننده بود، جغرافیا نمی‌شناخت. شده بودم جرج «روز هشتم» و خواننده پاپیون‌زده را می‌دیدم که روی کاپوت تاکسی سمند نشسته و می‌زند زیر آواز که: «آی فاوند مای لاو این پورتوفینو». پیرمرد که پرسید خواننده این آهنگ را می‌شناسم یا نه، مرد پاپیون‌زده آوازش را قطع کرد و از کاپوت ماشین پایین آمد و در شلوغی بلوار کشاورز گم شد. گفتم: “نه.”، “آندره‌آ بوچلی، خواننده ایتالیاییه. خودم چند سالی ایتالیا زندگی کردم. می‌دونی ای پِسی سونو فرسشی یعنی چی؟” منتظر جواب نماند: “این ماهی‌ها تازه هستن؟” زد عقب که…

 

 

 

برای خواندن ادامه مطلب با ما در کرگدن ۱۰۲ همراه باشید.

 

بازدیدها: ۲۶

شبان وادی ایمن

 

شبان وادی ایمن


گفت‌وگو با آرش آبائی، کارشناس و مدرس مبانی دین یهود، درباره واقعیت‌های شخصیت تاریخی موسی کلیم‌الله، متن عهد عتیق و آموزه‌‌های این پیامبر الهی


محسن آزموده


 

موسی(ع) در ادبیات اسلامی با صفت «کلیم‌الله» یکی از پنج پیامبر اولو‌العزم است، یعنی پیامبرانی که صاحب شریعت و کتاب مقدس هستند و عبارتند از نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد (درود خدا بر آن‌ها). همچنین موسی(ع) در قرآن بیش از هر پیامبر دیگری مورد اشاره قرار گرفته (گویا ۱۳۳ بار نامش آمده و ۵۰۲ بار مورد اشاره قرار گرفته است) و سرنوشت او و قومش، بنی‌‎‌اسرائیل، دستمایه داستان‌های قرآنی زیادی قرار گرفته است. بسیاری از این داستان‌ها در تورات (عهد عتیق) نیز هست، جز (گویا) داستان موسی و خضر نبی (علیهم‌السلام). موسی(ع) اما اصلی‎ترین پیامبر دین یهود نیز هست و قدیمی‌ترین منابع درباره او متن تورات، کتابِ مقدس این دین است. به همین دلیل برای شناخت دیدگاه و نگرش یهودیان به این پیامبر گرامی، نزد یکی از متخصصان و مدرسان آیین یهودیت رفتیم. آرش آبائی، کارشناس و مدرس مبانی دین یهود، آگاهی‌های ژرف و گسترده‌‎ای درباره آیین یهود دارد و در گفت‌وگوی حاضر با تکیه بر منابع اصلی و دقیق، می‌کوشد تصویری را که این آیین درباره قانون‌گذار اصلی دین یهود ارائه کرده، روشن سازد. از نظر او موسی(ع) غیر از بودن در مقام نبوت و رسالت، در تمام شئون دیگر زندگی همانند یک انسان عادی است؛ کار می‌کند، تشکیل خانواده می‌دهد، عصبانی می‌شود و حتی در امور روزمره به سهو مرتکب خطا  – و نه در امر ابلاغ رسالتش – نیز می‌شود و از این جهت خصایل او نیز خصایلی قابل حصول تلقی می‌شوند و مخاطبان تورات با او احساس نزدیکی دارند. از دید آقای آبائی مهم‌ترین صفات موسی(ع) که در تورات مورد تاکید قرار دارد، تواضع اوست.

 

در کتاب مقدس (عهد عتیق) از پیامبران زیادی یاد شده است، مثل نوح و ابراهیم و یعقوب و ایوب و اسحاق و یوسف و سلیمان و… نخست از جایگاه حضرت موسی(ع) در میان این انبیاء بفرمایید.

چند ویژگی، جایگاه حضرت موسی را از پیامبران پیشین او (که نام بردید) و انبیای بنی‌اسرائیل پس از او (از جمله حضرات داوود و سلیمان و حَبَقوق و دانیال و زکریا و…) متمایز می‌کند. اولین ویژگی، چگونگی و کیفیت ارتباط او با خداست که در تورات این موضوع صریحا ذکر شده است: «خداوند با موسی رو در رو (بی‌واسطه) صحبت می‌کرد، همانگونه که شخصی با دوستش صحبت می‌کند» (خروج، باب ۳۳، آیه ۱۱). دومین ویژگی، اعطای شریعت از جانب اوست که سایر انبیای بنی‌اسرائیل (قبل و بعد) فاقد آن بوده‌اند. رسالت پیامبران پیشین به یک معنا زمینه‌سازی و بیشتر تاکید بر توحید بود. انبیای پس از حضرت موسی نیز هیچ شریعت یا حکم دینی جدیدی ابلاغ نکردند و…

 

 

 

برای خواندن ادامه مطلب با ما در کرگدن ۱۰۲ همراه باشید.

 

بازدیدها: ۱۰